Remissvar och yttranden

På denna sida, längst ner, kan du ta del av de olika remissvar och yttranden som Neuro bidragit med genom åren.

Innehållsansvarig: Sara de Haas

Jämlik hälsa
2017-11-30

Nästa steg mot en mer jämlik hälsa (1)

Mänskliga rättigheter
2017-10-25

Synpunkter på På lika villkor

Det finns en rad politiska beslut som pekar i samma riktning: för att ge alla förutsättningar att tillgodogöra sig sina mänskliga rättigheter måste hjälpmedelsförsörjningen fungera så att den enskilde har tillgång till ändamålsenliga hjälpmedel, tekniker och metoder. På lika villkor! ger en bra bild

2016-10-14

Synpunkter på Utvidgat skydd mot diskriminering i form av bristande tillgänglighet

- Neuroförbundet tillstyrker den föreslagna ändringen. - Neuroförbundet menar dessutom att, juridisk definition av skälighet i enlighet med FN-kommittén yrkande, måste fastställas. - Neuroförbundet efterlyser fortsatt förändringsarbete för att reducera möjligheterna att med hjälp av skälighetsbedömningar undvika att vidta åtgärder. - Neuroförbundet föreslår information om när lagen faktiskt gäller och exempel på bra åtgärder. Kulturdepartementet 103 33 Stockholm ku.registrator@regeringskansliet.se anna.scholin@regeringskansliet.se

ms & parkinson
2016-04-04

Remissyttrande: Socialstyrelsens förslag till nationella riktlinjer

Alla med neurologisk diagnos har behov av rehabilitering. Rehabiliteringen ska vara både livslång och livsinriktad. Upprättande av en individuell rehabiliteringsplan och teamarbete är förutsättningar för bra rehabilitering.

2015-11-17

Neuroförbundet: Synpunkter på Fritt val av hjälpmedel

Socialstyrelsen har regeringens uppdrag att göra en utvärdering av verksamheten med Fritt val av hjälpmedel. Konsekvenserna för den enskilde ska belysas och analyseras. Bland annat ska kostnader för både enskilda och huvudmän belysas. Erfarenheter ska inhämtas från hjälpmedelsanvändare och utredaren