Råd & stöd

En rak kommunikation är väsentlig i all kontakt mellan människor. Inte bara privat utan även till exempel i vården.

- Vården borde fråga mycket mer, kan man konstatera. Det verkar som att man är rädd för att det ska uppfattas som kränkande, men genom att fråga visar man tvärtom omtanke och intresse. Om någon ger mig som patient tio minuter av sin tid, då känner jag mig lyssnad på och går inte därifrån förvirrad och med tusen frågor fortfarande snurrande i hjärnan.

En av punkterna på denna sida handlar om hur man skulle kunna gå till väga för att få råd och stöd med vanlig medmänsklighet via neuros diagnosstödjare och rättsombud som bollplank

Någon att tala med

Många söker idag information om sin diagnos via nätet och får många olika sanningar i sitt sökande. Det man ofta saknar är att få tala med en oberoende part om sina tankar, idéer, frågor och känslor.

Juridisk hjälp

Om du är betalande medlem med neurologisk diagnos kan du få hjälp av Neuros rättsombud. De kan ge stöd vid ansökan eller överklagan kring dessa typer av ärenden.

Neuros diagnosstödjare och rättsombud

Behovsguiden