RH-gruppens påverkansarbete gav resultat
Den 22 april genomförde Trafikregionråd i Region Stockholm Anton Fendert (MP) tillsammans med RH-gruppen ett oannonserat stresstest av SL:s rampservice.
Testet visade på flera brister i rutinerna, vilket orsakade långa väntetider. Vid en station dröjde det 40 minuter innan personalen kunde utföra rampservice. Det är inte i linje med SL:s ambition att erbjuda tillgänglig kollektivtrafik.
– Kollektivtrafiken är till för alla, rampservice ska fungera och det ska gå att resa spontant även med exempelvis rullstol. Det är otroligt olyckligt att rutinerna inte fungerat i hela systemet, säger Anton
Fendert (MP), Trafikregionråd i Region Stockholm.
Efter stresstestet har Anton Fendert i sin roll som ansvarig politiker tagit frågan vidare till SL som i sin tur kallat till möte med operatören som numera ansvarar för pendeltågstrafiken, SJ. En handlingsplan har tagits fram över hur rutiner förankras så att personalen vet vad som gäller om en resenär efterfrågar rampservice. Politiken får löpande information om arbetet.
– Jag känner ett stort ansvar att bygga upp förtroendet för pendeltågstrafiken igen, inte minst hos resenärer som behöver rampservice. Vi hade behövt göra mer när det gäller att säkerställa att operatören förankrat processen hos medarbetarna från början, men jag är glad över att SJ nu tagit frågan på allvar.
Text: Cecilia Engström, vikarierande förhandlingschef för Miljöpartiet i Region Stockholm
Klicka på länken för att läsa om det oannonserade stresstestet.