Att åka spontant på pendeltågen är inte enkelt för personer med funktionsnedsättning
När Neuroförbundet tillsammans med andra funkisföreningar bjöd in trafikborgarrådet Anton Fendert (MP) för att själv bevittna hur pendeltågens rampservice fungerar uppstod problem. Jaan Kaur och Patrick Englund, tvingades vänta i 40 minuter för att få hjälp med en ramp mellan perrong och tåg.
I slutet av april bjöd RH-gruppen, Rörelsehinderföreningarna i samverkan, som består av Personskadeförbundet RTP-S, DHR, Neuro, Reumatikerdistriktet och RBU in trafikborgarrådet Anton Fendert (MP) för ett så kallat ”stresstest”. Tanken var att visa vilka problem som kan uppstå när personer med funktionsnedsättning ska åka spontant med rullstol eller elrullstol på pendeltågen.
Vid Spånga pendeltågsstation tillfrågades spärrvakten om hjälp för att lägga ut en ramp mellan perrong och tåg. Det tog 40 minuter innan personal från SL:s kundservice kom till platsen.
– Ja, det är så här det kan se ut, säger Jaan Kaur, tidigare ordförande för DHR:s Stockholmsdistrikt, som tar sig fram med en elrullstol.
– Har man bråttom så blir det problem, säger Patrick Englund, medlem i DHR och Neuro, som använder en elmoppe.
Anton Fendert (MP) påpekade att detta tog alldeles för lång tid. – Det är helt oacceptabelt. Det ska inte ta så här lång tid. Det är nu noterat, säger han.
Vid vissa mindre pendelstationer ska spärrvakten omedelbart hjälpa till med att lägga ut en ramp mellan perrong och pendeltåg. Men på de större stationerna måste spärrvakten ringa in hjälp. Det står inte i något regelverk men enligt en kundvärd som RTP-S pratat med ska det ta cirka 15 minuter för att få hjälp från SL:s rampservice.
Bakgrunden till ”stresstestet” är Region Stockholms beslut att ta bort tågvärdarna från pendeltågen. Beslutet har gjort det svårare för personer med funktionsnedsättning, som tidigare har kunnat resa tryggt med hjälp av tågvärdarna. Efter att tågvärdarna tagits bort måste den som behöver en rullstolsramp i stället boka in rampservice, eller om det är en spontanresa be spärrvakten om hjälp. För att sedan vänta in en person som kommer till stationen och lägger ut en ramp.
– Jag åker alltid spontant. Det har hänt flera gånger att jag har fått vänta väldigt länge, säger Jaan Kaur.
Vid Älvsjö pendelstation gjordes samma förfrågan om rampservice. Denna gång tog det bara nio minuter innan SL:s personal kom till undsättning. Enligt Anton Fendert (MP) har nöjdhetsgraden bland resenärerna ökat i och med att SJ tog över driften efter MTR i början av mars. En enkät visar dock att bara cirka 60 procent är nöjda med pendeltågstrafiken.
– Den är fortfarande för låg. Men det kommer att bli bättre, säger Anton Fendert (MP).
Text: Jonas Jönsson, RTP-S
Hur gick det då? Klicka på länken för att läsa om resultatet.