Yrsel

0 Krista - moderator ms postade detta 13 januari 2020

Ett vanligt symptom som ställer till det och gör en trött är yrsel. Det påverkar balansen och man kan till och med må illa och kräkas, som om man vore sjösjuk. Jag hade ett skov en gång, för längesen, med kraftig yrsel. Tack och lov hjälpte kortison och det värsta gick över på några dagar. En viss yrselkänning hängde dock kvar, men då fick jag ett superbra träningsprogram av min fysioterapeut! Yrsel går alltså att träna bort, eller åtminstone lindra bra. Jag kom att tänka på det nu, för min mamma hamnade på annandagen på sjukhus med vestibularisneurit, "virus på balansnerven", och har fått liknande övningar och det hjälper!

2 Kommentarer
Sortera på Standard | Nyast | Röster | Alla
0 Helene på Neuro postade detta 15 januari 2020

Låter otäckt! Vad var det för träningsprogram du fick? Går det att förklara några av rörelserna som hjälpte dig?

Själv har jag haft kristallsjukan som också ger obehaglig yrsel. Men med huvudet helt stilla snurrade det inte. Om det är ett yrselskov snurrar det visst hela tiden oavsett om man rör sig eller är helt stilla.

Senast redigerad 15 januari 2020

# Länk
0 Krista - moderator ms postade detta 26 januari 2020

Övningarna går ut på att provocera fram yrseln. På så sätt vänjer sig hjärnan vid rörelse och orientering i rummet. En enkel övning är t.ex. att man står, sitter eller ligger med huvudet stilla och rakt. Sen väljer man två punkter framför sig, långt ifrån varandra, i vertikalt led. Sen tittar du snabbt från ena punkten till andra, upp-ner-upp-ner osv till yrsel uppträder eller förvärras. Huvudet hålls stilla hela tiden. Bara ögonen rör sig. Sedan, efter en stunds vila, kan man välja två punkter horisontellt, och tittar snabbt höger-vänster-höger osv. En annan övning är att man tittar på en punkt framför sig och rör huvudet upp-ner-upp osv, samt höger-vänster osv. Då hålls istället blicken fast och huvudet rör sig. Dessa övningar kan göras svårare genom att gå framåt samtidigt som man gör dem. Det finns många fler, men det bästa är att kontakta fysioterapeut, så man är säker på att det blir rätt. Lycka till!

# Länk

Våra 236 användare har publicerat 253 gånger i 135 diskussioner